Obecnie praktycznie każdy produkt można kupić przez Internet co sprawia, że wiele osób decyduje się na założenie własnego sklepu właśnie dlatego, że jest to popularne. A za popularnością takiego modelu biznesowego idzie też łatwość jego rozpoczęcia. Dzisiaj założenie własnego sklepu online jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Oczywiście trzeba założyć własną firmę, ale obecnie można to zrobić w tak zwanym jednym okienku, a składki jakie płaci młody przedsiębiorca są dość niskie. Dlatego zwłaszcza panie decydują się na zakładanie własnego sklepu np. z modą, ponieważ jest to coś, co je interesuje, a jak wiemy najłatwiej jest prowadzić biznes, którego działalność nas pasjonuje i wiemy o niej wszystko.

Dlaczego warto założyć sklep internetowy?

Oprócz wspomnianej łatwości założenia działalności gospodarczej plusem za założeniem sklepu internetowego jest bardzo łatwe prowadzenie działalności później. A poza tym jest to tańsze niż sklep stacjonarny. Żeby sklep stacjonarny odniósł sukces potrzebny jest dobry lokal - liczy się lokalizacja, wystrój wnętrza, oświetlenie czy nawet opinia o samym budynku, w którym się on znajduje. Wynajęcie lokalu w dobrym miejscu może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. A w wypadku sklepu internetowego taki koszt odpada, ponieważ tak naprawdę można go prowadzić z własnego mieszkania.

Różnice są też w innych kosztach prowadzenia takich działalności. Oba sklepy trzeba promować, ale pozycjonowanie sklepu internetowego to koszt mniejszy niż reklama lokalnego sklepu stacjonarnego, który także może mieć swoją stronę w internecie, ale trzeba też go promować tak, aby np. przechodnie do niego zaglądali co oznacza plakaty, potykacze czy nawet reklamę w lokalnym radio. Tego nie zrobimy sami, a promowanie sklepu internetowego przez na przykład prowadzenie własnego konta w social mediach jest jak najbardziej do samodzielnego opanowania.

Mniejsze ryzyko to kolejna zaleta sklepu internetowego. Oczywiście prowadząc firmę trzeba stosować się do przepisów prawa, ale tak naprawdę sklep internetowy i firmę można zamknąć z dnia na dzień bez ponoszenia kosztów. W przypadku sklepu stacjonarnego trzeba wypowiedzieć umowę wynajmu, zwykle odczekać miesiąc aż wypowiedzenie zostanie zaakceptowane i opłacić ten miesiąc wynajmu, a także w przypadku zatrudniania pracownika na etat nie można go zwolnić natychmiast, a trzeba mu pozostawić wyznaczony w umowie termin wypowiedzenia i zapłacić pensję. Zamykanie sklepy stacjonarnego trwa więc dłużej i trzeba ponieść więcej kosztów z tym związanych.

Sklepy stacjonarne są rozpatrywane jako lokalne i przychodzą do nich najczęściej mieszkańcy okolicznej dzielnicy czy z całego miasta, jeśli sklep jest dobrze wypromowany w okolicy. A do sklepy internetowego może przyjść każdy, nawet klienci z za granicy. Takie sklepy mają tak zwany zasięg globalny, więc nie musimy się martwić, że skoro w naszym mieście mieszka tylko 5000 mieszkańców to potencjalnie tylu klientów będziemy mieli. Tak naprawdę można mieć nawet miliony użytkowników na stronie. Według danych ze styczni 2018 roku aż 26,5 miliona Polaków kupuje przez Internet. A im większy zasięg sklepu, tym więcej sprzedanych produktów i oczywiście wyższe dochody.

Jaki sklep internetowy założyć?

Oczywiście to jaki sklep założymy zależy od nas. Ale robiąc krótki research można dowidzieć się, że najczęściej przez Internet kupowane są sprzęty RTV/AGD ze względu na korzystniejsze ceny, a także książki, płyty i filmy. Także drobne AGD w tym smartfony, tablety, laptopy i inna elektronika kupowane są często. Jednakże nadal najczęściej przez Internet kupowane są odzież, obuwie, akcesoria i dodatki takie jak markowe torebki.

Aby z powodzeniem sprzedawać elektronikę, nawet przez Internet niestety trzeba mieć o niej dużą wiedzę. Dlatego zdecydowanie łatwiej jest otworzyć sklep z modą i obuwiem, ponieważ tutaj najczęściej trzeba będzie doradzać klientom jaki rozmiar będzie dla nich odpowiedni. A to oznacza odczytanie danych z tabeli i porównanie ich do danych podanych przez klienta. W tym naprawdę nie ma nic trudnego i nawet osoba, która wcześniej nie bardzo interesowała się odzieżą z powodzeniem sobie z tym poradzi. Jednak nie da się ukryć, że każdy podatny jest na modę i kupuje sezonowo ubrania i obuwie. Dlatego można powiedzieć, że po części każda osoba się na tym trochę zna, a to już wystarczy, aby prowadzić własny sklep.

Co trzeba do założenia sklepu internetowego?

Sklep internetowy to też działalność gospodarcza, więc jak już wspominaliśmy potrzebne jest założenie firmy. Jednak do samego założenia sklepu najpierw trzeba pomyśleć jaki towar będziemy w nim sprzedawać. Internetowy butik z odzieżą i obuwiem to jeden z najpopularniejszych i wbrew pozorom najprostszych pomysłów do zrealizowania. Mając pomysł trzeba wybrać nazwę strony pod którą będzie dostępny sklep. Ale uwaga! Nie musi to być taka sama nazwa jak nazwa firmy! Może to być nazwa sugerująca co będziemy sprzedawać. Pod tą nazwą kupuje się domenę, czyli adres strony internetowej do niej trzeba podłączyć tzw. panel sklepu czyli zaplecze internetowe, w którym będzie zarządzać towarami i sprzedażą. Można kupić gotowe rozwiązania, które są dedykowane na przykład sklepom z modą, a więc bardzo łatwo i szybko znajdziemy program, który nam będzie odpowiadał.

Mając już program do zarządzania sprzedażą i adres strony można zabrać się do zapełniania sklepu towarami. Chodzi tu o dodawanie produktów - ich zdjęć, opisu oraz cen. Nie można zapomnieć jednak o dodaniu różnych metod płatności. W tym celu trzeba podpisać umowy z dostawami programów płatności np. elektronicznych czy z bankiem, jeśli chcemy, aby klienci mogli płacić w systemie ratalnym.

Ważny jest też kurier, który będzie towar rozwoził. Oczywiście na początku działania sklepu można zadecydować o nadawaniu przesyłek pocztą samemu. Jednak kiedy tych przesyłek zrobi się kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt na dzień o wiele wygodniej będzie podpisać umowę z firmą kurierską na odbiór paczek z siedziby sklepu i dostarczenie ich klientom.

W wypadku sklepu modowego warto też zadbać o założenie profili social media, ponieważ wbrew pozorom także na nich można prowadzić aktywną promocję i sprzedaż, która przenosi transakcję na stronę sklepu internetowego.

Skąd wziąć towar do sklepu internetowego?

To pytanie dręczy wiele osób. Czasami przeglądając inne sklepy sami widzimy, że wiele różnych sklepów oferuje ten sam towar. Co to oznacza? Że współpracują z jedną hurtownią. Aby się wyróżnić warto więc podjąć współpracę z hurtownią, która ma w swojej ofercie ciekawe towary, ale też korzystne ceny, które po doliczeniu marzy sklepu nadal będą atrakcyjne dla naszych klientów.

Dobrym wyborem jest internetowa hurtownia obuwia. Dlaczego? Już na stronie internetowej takiej hurtowni można przejrzeć cały towar i zobaczyć ceny sprzedaży, a czasem nawet sugerowane ceny sprzedaży. Może się zdarzyć, że hurtownia narzuca cenę minimalną sprzedaży danego towaru, ale najczęściej to sam sprzedawca wybiera jaką marżę narzuci, a więc ile zarobi na towarze.

Internetowe hurtownie często działają też w modelu dropshipping. Co to jest? My jako sklep internetowy wystawiamy towar od danej hurtowni na swojej stronie internetowej. Dodajemy opis, zdjęcia oraz cenę i metodę płatności. Jednak nie mamy tego towaru fizycznie w swoim magazynie, a posiada go hurtownia. Dopiero kiedy u nas się sprzeda my kupujemy tę rzecz w hurtowni, opłacamy zamówienie a hurtownia wysyła towar prosto do naszego klienta. Oznacza to, że my zarabiamy na marży i tak naprawdę jedynym naszym zadaniem jest znalezienie klienta. Nie zamrażamy też środków na zatowarownie swojego magazynu, bo kupujemy i sprzedajemy produkty na bieżąco.

Oczywiście można też kupić partię towaru po korzystnej cenie i mieć ją we własnym magazynie a potem kiedy klient coś kupi samodzielnie zająć się wysyłką. To z kolei pozwala na niezależność od hurtowni i szybszą wysyłkę sprzedanego towaru do klienta. Jednakże oba modele współpracy z hurtowniami są korzystne i to od nas zależy jak nam będzie wygodniej prowadzić sprzedaż we własnym sklepie.